tisdag 13 september 2011


Redaktör med huvudbry
Som ni förstått är det bara en tidsfråga innan vi lämnar Pattaya och flyttar upp till Nong Ka.
Det finns flera skäl till detta och inte minst viktigt är att Mon har fått en meningsfull sysselsättning där.
Jag funderar hur jag skall göra med den här bloggen i framtiden?
I cirka två års tid har jag varje morgon uppdaterat den och det kommer jag inte att göra när vi flyttar.
Det går naturligtvis inte att visa fruktträd och hundar hur länge som helst.
Ett alternativ jag funderar på är att omskapa bloggen till en mera lightvariant.
Det blir inga uppdateringar varje morgon, utan kommer när som helst på dygnet - när jag har något.
Och känner att jag har lust.
Jag inbillar mig att det kan bli tämligen omväxlande ändå, för jag har för avsikt att ge mig ut på vägarna mera med Kawan.
Jag vill till Laos och Cambodia igen.
Jag tänker inte parkera för gott på den där gården i Nong Ka och resor till Pattaya blir det ganska ofta har jag på känn.
Mon måste i varje fall hit 3-4 dagar varje månad och då är det bara att hänga med.
Ja, för stunden är jag aningen osäker och skulle önska några kommentarer i ärendet samt att ni sätter ett kryss i någon av ringarna till vänster.
Finns två alternativ.
Där vill jag se engagemang från er sida och det skall inte bara vara Kenth, Lars, Lasse, Erling och Jimmie som "klickar i" - OK?
Onekligen vore det enklast att sätta punkt och lägga ner nu - men jag tycker fortfarande att det är en rolig sysselsättning som passar pensionisten bra.

31 kommentarer:

  1. Jasg har följt din blogg ända sedan jag flyttade hit..och en tid innan också...jag har visat den för mina vänner och alla läser den..jag och min vän hade även tänkt att besöka dej men det kanske vi inte hinner nu...vi får skylla oss själva..Jag har min blogg härifrån Thailand men kommer aldrig i närheten av dina beskrivande bilder och roliga inlägg...så snälla du...hellre light än ingenting alls...

    Hälsningar från mej

    SvaraRadera
  2. Så klart vi vill ha din lightversion Jan. Du har skämt bort oss enormt mycket med dina dagliga och fylliga uppdateringar.
    Vi får inte tappa kontaktem med det "vardagliga" Thailand, som vi fått genom dig.
    Åk ut med hojen och njut som pensionist! :-)
    Berätta var du varit - då och då.

    SvaraRadera
  3. För oss som har anknytning till och gillar Thailand så betyder din blogg mycket. En kontakt, med information om läget, vädret och annat. Det förgyller vår vardag. Så fortsätt är du snäll.
    /Roger

    SvaraRadera
  4. Fortsätt underhålla och upplysa oss om Thailand.
    Har läst din blogg sedan du startade.

    SvaraRadera
  5. När jag äntligen hittat hit kan du ju inte sluta, bloggen är så fantastisk med text och bilder i vardagen.

    SvaraRadera
  6. Hoppas du inte slutar Jan.

    SvaraRadera
  7. Jag brukar börja varje morgon med att läsa din blogg Jan. Den är mycket intressant att följa. Då jag har viss anknytning Till Thailand och Pattaya i synnerhet, så vill jag naturligtvis även i fortsättningen läsa bloggen även om det blir en "lightversion". Bättre det än inget alls. Dina bilder och kommentarer är av hög klass.Keep on Jan!!

    SvaraRadera
  8. Ska jag vara uppriktig är det urbana livet i Pattaya ganska välbekant för de flesta svenskar som besökt Thailand några gånger.

    Nong Ka och landsbygden däromkring är mer exotisk. Till ursprungligheten hittar inte turisten. Där erbjuds större möjligheter för en ambitiös bloggare som du.

    Hur överlever människorna som egentligen saknar fasta inkomster? Risodlingens alla fallgropar. De tusen olika sätten att fånga fisk. Hur man syrar fisk. Husbyggnaden. Intervjuer med hemvändande bärplockare. Svampodlingen. Gängen på motorcykel som far med apor som plockar ner kokosnötter. Hundfångarna som erbjuder en plasthink per hund. Vävningen med olika vävstolar. Krukmakning. Smideskonsten. Fångsten av sötvattenskrabbor. Hur man snarar risråttorna. Ritualerna kring kremeringar. Hur vängåvor växlas.
    Det finns hur mycket som helst.

    Finns inte ADSL i Nong Ka? Om inte, är det nog på väg.
    Olaus

    SvaraRadera
  9. Säger som flera andra, hellre light än att du lägger ner. Inget fel om dina rapporter kommer när som helst på dygnet och när du har lust... med förhoppning om att du får lust ofta.

    SvaraRadera
  10. Du stannar här så tar du en tur till Nong Ka då og då så kör du bloggen som vanligt.
    Annars må det bli light.

    SvaraRadera
  11. Hej jan!
    Jag är en av dom som är rekomenderade av din sida av lilla rosvikstanten. Har läst din blogg långt långt tillbaka, och har suttit i timmar och läst och njutit av dina beskrivningar och jag är glad att jag hittat den, dock med hjälp. Hoppas att det som du skriver blir en light version, än ingen alls. Men jag kommer att sakna den, eftersom den är uppdaterad varje morgon, och alltid nåt nytt att läsa om på din sida. Till sist vill jag önska er lycka till där uppe i Nong Ka, och hoppas att livet blir som ni tänkt er! Ha det så gott.

    SvaraRadera
  12. Jag holder med dom som tycker en lightversion er bettre en ingenting. Sjalv bor jag i Bangkok, och tycker det blir vel mycket Pattaya, pa bekostnad av resten av Thailand. Ser garna mera om resor i ovriga landet och grannlanderna. Ha det sa bra i Nong Ka.

    SvaraRadera
  13. Jag ser gärna att du fortsätter och visst kommer du uppdatera några gånger per vecka i alla fall? Det är klart att bara se tuppar och byhundar kanske blir tröttsamt, men med alla dina resor med motorcykeln m m, så kommer du nog ha massa skoj att visa - och som vi gärna vill se! Och visst är det exotiskt med livet på landet i Thailand, så visa gärna det också. Hur gick det t ex med potatisen du odlade? Jag hoppas som sagt du orkar fortsätta ett tag till.

    SvaraRadera
  14. Hej Jan, jag har läst din blogg i drygt ett års tid nu, blev rekomenderad den av min son som är en flitig Thailand besökare. Har själv aldrig varit där men kommer säkert resa dit vad det lider. Jag håller med anonym vad gäller "...Hur överlever människorna ... mycket som helst." Så för mig finns ingen tvekan. Light version, så klart.

    SvaraRadera
  15. Hoppas du blir kvar. Allt annat har de andra redan sagt.

    SvaraRadera
  16. Snälla Jan,sluta inte. Det finns många som tycker om både natur och hundar,t.e.x Jag

    SvaraRadera
  17. Inte en morgon utan att jag tittar in på din blogg - och sällan en kväll heller!
    Dina proffsiga bilder och genuint "egna" kommentarer gör det till en trevig stund - varje gång.

    Så släpp inte din blogg förrän den dag du själv känner att "nu vill jag inte längre"!

    HH-Tomas

    SvaraRadera
  18. tycker att det vore synd om du slutade helt,nä då är det bättre om du kör light version .uppskattar att läsa lite då då med mvh richard

    SvaraRadera
  19. Hej Jan,

    Har följt din intressanta blogg i ett par år nu och rekommenderat den till min son och min thailändska svärdotter. Som någon skrev ovan skulle det vara spännande att följa livet och kulturen även utanför storstäderna. Light version är OK.
    Moybe

    SvaraRadera
  20. Lägg inte ner bloggen.. Hellre en lightversion än ingen alls! =)

    SvaraRadera
  21. Du skall absolut fortsätta att blogga Jan.

    Du skulle kunna göra som Ulf Larsson gjorde. Du började som gästbloggare på hans fotoblogg om jag minns rätt innan du startade en egen blogg.

    De perioder du inte är i Pattaya skulle andra som är på plats kunna skicka bilder till dig för införande på bloggen och du kan agera bild- och textredaktör. Kenth skickar ju redan nu bilder till dig för införande t.ex.

    Dessutom skriver du en hel del intressant om Thailand utifrån sånt som du läser i Thailändsk press. Fortsätt med det tycker jag.

    Att spegla livet på vischan i Thailand tror jag skulle vara intressant för fler än mig.

    SvaraRadera
  22. Det kommer naturligtvis att vara tråkigt om du inte kan uppdatera varje dag nu när du skämt bort oss med det.
    Att du helt skulle sluta blogga vore en stor förlust för oss alla så vi får helt enkelt nöja oss med en light-variant. :=))

    SvaraRadera
  23. dalslandsrune@spray.se13 september 2011 kl. 23:44

    Jag börjar alltid med att läsa din blogg vid frukostbordet. Alltid intressant. Lägg inte ner helt är du snäll.

    Rune på Sunrisebeach

    SvaraRadera
  24. Hi Jan,

    Jag gillar Din blogg som den ar och tycker Du ska fortsetta som vanligt...:)

    Underdanigst,

    el malo

    SvaraRadera
  25. Hej
    Jag har aldrig varit i Thailand - ja det är faktiskt sant. Jag har en lång framkörningssträcka och där är din blogg oskattbar. Jag vet nu betydligt mer än jag gjort om jag inte läst den. Dessutom tycker jag det är väldigt generöst av dig att dela med dig så mycket av ditt liv. Vill alltså gärna fortsätta läsa bloggen, vilket form du än bestämmer dig för. Men helst en hel del från Pattaya, som jag tycker verkar prima. En lagom stor stad (Örebros storlek?), inte bara en beach. Dessutom närhet till Bangkok. Men som alla andra positiva röster tar jag det jag får i bloggväg.

    SvaraRadera
  26. Mats-Erik i Glada Hudik14 september 2011 kl. 03:11

    Naturligtvis ska du fortsätta i den version du väljer.Men jag hoppas bara att du fortsätter, då jag älskar att läsa om livet i "Mitt " Thailand. Du lever min dröm.....

    SvaraRadera
  27. Följt din blogg sedan du började i Ulf Larssons blogg. Sluta INTE! Övervintrat i Jomtien i många år, alltid lika intressant med bilder från ställen man känner igen. Hellre light än ingenting!

    SvaraRadera
  28. Jag tittar och läser din blogg varje dag.Har aldrig varit i Thailand men du har skapar ett stort intresse hos mig Det är så kul att följa dina dagar där.Fortsätt med ligt version i så fall

    SvaraRadera
  29. Men Janne, inte får du sluta förgylla min dag. Jag läser din blogg varje dag och tycker den är jättebra. Ibland måste jag öppna den på jobbet för min lilla laptop gör inte dina bilder rättvisa. En lightversion är bättre än inget fast jag kommer att sakna dig de dagar du inte skriver. Kram Eva

    SvaraRadera
  30. Tror säkert att Du minns Arne Thoréns fantastiska rapporter från New York och även Torsten Ehrenmarks stillsamma söndagskåserier De var verkligen virtuoser i respektive skrå och kvalitativa berättare vars etertid för mig var små höjdpunkter.Under lång tid efter de slutat fanns en känsla av saknad - det var som något fattades.
    När jag läste att Du funderade på att lägga ner återkom den här känslan av saknad.
    Din blogg är ju kvalitet rakt igenom och Dina berättande bilder ger åtminstone mig ett fönster genom vilket man kan skåda ut och se en annan och ljusare verklighet - underbart när nu höstmörkret kommer med påbud om väntande svinkalla nordliga vindar.
    Ser gärna många fler bilder från landsbygden och växtlighet och plantering och med en sambo som verkar vara en idekläckare av rang så tror jag att Du kommer att få rika uppslag till inlägg.
    Gutten från Pattaya kanske kunde bli mera aktiv och bistå med rapport då och då även om det skulle innebära ett visst språkligt korrekturmerarbete för Din del.
    Slutligen en liten uppmaning - lägg inte ner Din kvalitetsblogg - det vore en förlust för många.
    Med hopp om fortsatt trevlig läsning hälsar
    Tom

    SvaraRadera