tisdag 16 juli 2013

Hyrt ett litet hus


Hyrt ett litet hus

Man skall ha tur ibland, vilket jag verkligen hade igår.
Ingen kan ha ungått min irritation övet ljudterrorn som lägrar sig över byn ibland - ganska ofta fakstiískt.
Folk gifter sig, folk dör också ibland, födelsedagar, filmvisning på offentlig plats utomhus, unga killar skall in i templet mm mm.
Vid alla dessa tillställningar skall det spelas musik på enorma anläggningar som är uppmonterade utomhus.
Dessvärre finns det tydligen inga regler när de skall dra ur kontakten, utan musikhelvetet kan pågå precis hela natten om det vill sig illa.
Jag tycker det är jobbigt som fan och jag undrar hur de känner sig som bor precis granne med anläggningen?
Finns inte en chans att sova och en del skall upp och jobba på morgonen.
Jag har säkert i ett halvår pratat med Pan om problemet och tydligen finns det inte mycket att göra.
Så har det alltid varit – ni vet…
Igår åkte vi in till stan för jag vill hitta en bostad dit kan jag fly och sova gott om nätterna.
Och då hände följande:
Vi var och tittade på några objekt och det var inte så jag gjorde vågen direkt.
Vid ett tillfälle önskade Pan något att dricka så jag moppade iväg till närmaste försäljningsställe och köpte förfriskningar.
Damen undrade vad jag för filur (berättigad fråga) och jag förklarade att jag letade en bostad.
Varvid hon skiner upp och uppmanar mig att följa med in på gården.
Och där innne fanns precis det jag letade efter.
Ett alldeles nybyggt litet hus med två rum, helfräscht med nya oanvända möbler.
AC och fläkt i taket, TV och Wi-Fi.
Nu skall jag flytta datorn dit och få kanonanslutning, vilket de har inne i stan.
Jag frågade tre gånger om de kunde garantera att området är tyst om nätterna och det skall det vara – enligt uppgift.
Huset ligger även inne på en gård så ingen trafik skall störa min skönhetssömn.
Nu skall jag sova där vissa nätter när det är hålligång här i byn och så åker jag ”hem” och pular på gården om dagarna.
Var inte det trevligt så säg…

20 kommentarer:

  1. "Nu skall jag flytta datorn dit och få kanonanslutning..."
    Jamen hur tänkte du nu? Ska du åka i mellan flera gånger varje dag, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag skall sluta med att var så fixerad vid datorn om dagarna.
      Morgon och kväll skall (förhoppningsvis) gälla framöver.

      Radera
    2. Ha ha....det tror jag inte fungerar! :-)

      Radera
  2. Lars se längst ned till höger på bilden det är gräsmatta som hägrar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, j--lar - visst är det så....att jag inte såg det, Kenth! Jag blev nog "bländad" av husets gröna färgnyanser, som också påminner om gräsmatta - han Redaktör´n har nu kommit till ett riktigt eldorado!

      Radera
  3. Det verkar ju toppen! Wi-Fi samt lugnt och skönt, det kan ju inte bli bättre.

    SvaraRadera
  4. Kostar ett sådant ställe att hyra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - menar du vad det kostar så är det 3 000/mån, exkl el, alltså ca 635 kr.

      Radera
    2. Ha´ru vunnit på LOTTO?

      Radera
    3. Finns det kök och badrum också?

      Radera
    4. Duschrum med toa vill jag kalla det.
      Inget kök, har heller inget behov av det här - men det finns ett kylskåp, sprillans nytt :-)

      Radera
    5. Perfekt, allt man behöver! Som sagt vem lagar mat hemma när man kan äta ute för noll o ingenting?
      Vad skulle motsvarande lgh kosta i Pattaya tro? Jag är inte intresserad av att hyra där, bara nyfiken.
      Vi håller på att planera nästa resa, vart ska vi åka, och när? Nu när du har Wi-Fi kan man ju sätta dig i arbete. :-)

      Radera
    6. Det jag vet är om ni skall resa till Thailand - åk INTE till Phuket eller Pattaya.

      Radera
    7. Nä, det vet jag. Men NÄR ska vi åka om vi inte vill ha alltför varmt?

      Radera
    8. December, januari eller februari.
      Då är det sk högsäsong så det gäller att boka i tid om man vill åka då.
      Personligen gillar jag perioden som är nu bäst.
      Ca 32 grader häruppe, molnigt ibland och även en regnskur då och då.
      Men de som åker på semester 2-3 veckor vill vara säkra på bra väder och då är det månaderna jag nämnde som är att föredra.
      I allmänhet så är också vädret stabilare i östra delarna av landet under den perioden.
      Trevliga bra ställen österut Koh Chang och Koh Samet t ex.

      Radera
  5. Jan. Den där färgen ... Tur att du ska vistas merparten av tiden på insidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgen bekommer mig inte, finns andra kvalitéer som uppväger.

      Radera
  6. Spy-grön eller snor-loske grön kunde väl färgen kallas Luthman,
    Hiskeligt ful färg på huset men du verkar ju sova got så det gör nog inget.
    Zzzzzzzzzzzzzzzzz från Lasse B.

    SvaraRadera
  7. OK, det är noterat att färgen är vidrig, budskapet har gått in.
    Och det är något som inte bekommer mig det minsta - jag sover där och gör det bra.
    Så sluta nu att tjata om den här färgen...

    SvaraRadera