fredag 3 maj 2013


Någon som vet?
Nu förväntar jag mig att någon som vet något gör ett ryck och skriver en kommentar om följande.
Jag vill sätta upp ett stängsel på ena sidan av tomten, det är cirka 60 meter.
Jag har letat som en tok efter galvaniserat sådant, men hittar inget.
Nu har jag sett vid flera tillfällen att de målat stängslen med någon slags silverfärg - som på bilden.
Det är alltså inte galvat nät - men jag vet inte vad?
Alltså, tror ni det funkar det här med målningen, jag vill inte ha ett rostigt nät efter två år?
Jag vill inte fråga thaiarna - som vet och kan allt.

12 kommentarer:

  1. En färg med zink ökar livslängden.

    SvaraRadera
  2. En grundfärg med hög halt av zink ( zink-kromat ) är ett mycket bra förslag.
    Dock bör det beläggas med en "top coat" och då lämpligen en polyuretan som har mycket goda egenskaper gällande väderbeständighet. Tala gärna med någon som säljer färg till stålbåtar.

    MVH / Åke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åke här fick jag problem.
      top coat?
      polyuretan?

      Radera
  3. Här skulle jag kanske våga mig på gissningen att dom målat med silverfärgad hammarlack. Den färgen är den överlägset bästa rostskyddsfärgen, samtidigt som den har utmärkta väderegenskaper och livslängd. Att den inte används rutinmässigt beror på att den innehåller silicon - den kan bara övermålas med samma färg. Rostskydd och täckfärg i ett, alltså.

    Åke Bursell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag kan hitta sådan färg, kan jag skippa primer?

      Radera
  4. Det finns galvaniserade nät att beställa från Kina via Alibaba. Här ett exempel.

    http://www.alibaba.com/product-gs/737820639/welded_wire_mesh_for_thailand.html

    Trevliga bilder finns från den ganska enkla fabriken. Du kan chatta med Ms Wei om priser mm.

    De går att få i t ex 180 cm höjd i rullar på 30 meter. Det finns även nät överdragna med PVC, alltså samma material som här används i vattenrör.

    Min erfarenhet är att järnprodukter rostar snabbt sönder och blir fula. Plast, t ex PVC bryts ner av solljuset.

    Armerad betongmur verkar thailändarna själva föredra. En sektion med längden 5,5 stenar och höjden 7 stenar med armerad sula och överliggare gick på 400 Baht i arbetskostnad för ett par år sedan.

    Olaus

    SvaraRadera
  5. Beträffande den här silverfärgen, så har jag en råttfälla i form av en bur och sannolikt målad med denna vackra silverfärg. Burfällan har stått torrt inne i rishärbret i två år men är alldeles brun av rost.
    Olaus

    SvaraRadera
  6. Du ska få besked i morgon eller måndag vad man får tag i galvat.Jag har själv köpt galvad taggtråd

    SvaraRadera
  7. Hammarlack kräver ingen primer. Samtidigt skall man ju ha klart för sig att en färg alltid bara är en färg - den är ingen galvanisering.


    Åke Bursell

    SvaraRadera
  8. Jag har en känsla av att jag börjar svänga i den här frågan.
    Börjar luta mer och mer mot en traditionell murad med block.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mur hjälper även mot ormar, skorpioner och diverse annat trevligt som stängsel släpper igenom.

      Radera